Kolombiya Gezi Bütçesi

11 Kasım 2019'da Cartagena şehri ile başlayan Kolombiya gezimiz 26 gece, 27 gün sürdü. Genel olarak araştırdığımız ve bizim ilgimizi çeken yerlere gittik, yapmak istediğimiz aktiviteleri yaptık. Yalnızca kayıp şehir olarak bilinen ve 4 günlük bir yürüyüşle gezebildiğiniz Ciudad Perdida'ya uygun mevsim olmaması nedeniyle gidemedik. Onun dışında gayet keyif aldığımız turun başlangıcı olan bu ülkede, güzel anlarımız ve maceralarımız oldukça fazlaydı. Geçirdiğimiz 27 günün dolu dolu geçtiğini gönül rahatlığıyla söyleyebilirim.

Ne zaman gidilir?

Aslında bizim Kolombiya'ya gittiğimiz aylar Amazon bölgesi hariç "yağmurlu mevsim" olarak tabir edilen dönemdi. Okuduğumuz bloglarda biraz küresel değişim etkileri, biraz da işin şansa kaldığı ay Kasım'da  gitmenin bir problem olmayacağını düşündük. Şehirden şehre değişen bir iklim hakim ülkede. Mont giydiğimiz anlar da oldu, sıcaktan bunaldığımız anlarda. Amazon bölgesi için Aralık ayı ideal aylardan biriydi. Biz 27 günlük sürede 3-4 defa yağmurla karşılaştık ama bizim gezimizi etkileyen bir durum olmadı.

Para işleri nasıl?

Kolombiya'nın yerel para birimi Kolombiya Pesosu. Bizim gezdiğimiz ay 1 Usd, 3300-3400 Peso civarında olmasına rağmen (banka kuru) döviz büroları ağırlıklı olarak 3100-3200 Peso civarında bozuyordu maalesef. Şehirden şehre de bu oran değişiyordu.Biz gezi öncesi 2-3 ay bize yetecek kadar nakit Usd çekip, gittik. Bir kere bankadan Usd bozdurmak istedik kur iyi olduğu için ama yabancılara bozmadıklarını, bunu döviz bürolarının yaptıklarını söylediler. Bazen Kredi kartından harcama yaparak kur karşılaştırması yaptık. Kurun İyi olduğunu gördüğümüzde bazen nakit, bazen kredi kartı ile harcama yaparak kaybımızı minimuma indirmeye çalıştık. Tavsiyem nakit Usd ile gelmeniz:) Usd geçen yerler elbet var ama bazı yerler maalesef o zaman da kazıklamaya çalışıyor.

Güvenlik sorunu var mı gerçekten?

Geziye ilk başladığımız ülke olmasının yanı sıra Kolombiya için "şöyle tehlikeli, böyle dikkat etmeniz gerekiyor" uyarıları sürekli kulağımdaydı ve kendimizce bazı önemleri almıştık. Açıkçası geziye çıkarken zaten şatafatlı ve ilgi çekici kıyafet pek getirmemiştik. Pahalı veya kaybolduğunda üzüleceğimiz bir eşya, takı vb. bir şey de getirmedik. Her zaman dışarı çıkarken minimum para ile dışarı çıktık. Para bozduracağımızda gizli cüzdan veya gizli bilek cüzdanı taşıdık. Ulu orta fotoğraf makinalarımızı çıkarmadık. Gece geç saatlerde dışarlarda pek gezmedik. Genelde kalabalık ve işlek caddelerde olmayı tercih ettik. Fakat yine de Medellin metrosunda iş çıkış saatine denk geldiğimiz için hiç bir şekilde farkında olmadan kapkaçtan kıl payı kurtuldum. Maalesef bunlar biraz şans işi. Kendi önlemlerinizi aldığınızda yine de minimuma indirebilirsiniz güvenlik sorununu. Her zaman dikkatli olmak gerekiyor.

Bütçe ve Maliyetler nasıl?

Güney Amerika kıtasında gezdiğimiz 5 ülke içerisinde her açıdan ucuz olan ülke idi Kolombiya. Konaklama ortalama 10-12 usd gecelik. Sokak yemeği oldukça fazla ve uygundu. Keza market alışverişi yaparken de fiyatlar genel olarak uygundu. Bol meyve seçeneğini de eklersek kıtadaki en uygun ülke olduğunu söyleyebilirim. Detaylı olarak maliyetlere aşağıda değindim.

Kısa kısa Kolombiya'da gezdiğimiz yerler için bir özet yazı hazırlamak istedim. Tüm gezdiğimiz ülkeler için de bunu yapacağım. En azından hem plan hem de bütçe için sizlere yardımı dokunursa ne mutlu bana.

Hadi Buyrunuz;

Cartagena: Geziye kolonyal ve oldukça turistik bir şehirden başlayarak aşağıya doğru inmeye karar verdik. Renkli, tarihi binalar, rengarenk sokaklar, murallarla dolu duvarlar. Deniz, kum, güneş arayan ayrıca sokak fotoğrafı çekmek isteyenler için ideal bir turistik ve tatil şehri, Cartagena. Turistik olduğu için konaklamasından, yemesine, içmesine oldukça pahalı bir şehir. Bir hafta kalın diyorlardı ama biz hayat pahalılığı nedeniyle 3,5 gün kaldık. Para ve zamanı olan çevresindeki ada turlarına bakabilir. Hava oldukça sıcak ve nemli. Şehirde gündüz biraz hayat ölü, akşam hava serinliyordu ve hareketleniyordu o yüzden akşamları dışarı çıkmakta fayda var. Ayrıca dışarı çıkarken değerli bir şey almamaya dikkat edin, kapkaç ve soyulma oranı yüksek yer. Dip not; Kolombiya gezinizin başlangıcı bu şehir ise Usd bozdurmak için kötü bir yer. Kolombiya gezimiz sırasında en kötü kurdan bozan şehir burasıydı. O yüzden az bozdurmakta fayda var. Çevresinde biraz uzakta plajı güzel olan yerler var. Tur satın alarak gidilebiliyor. Kendiniz gitmek isterseniz çok meşakkatli. O sıcakta pek tercih edilecek bir yöntem değil.

Santa Marta: Tayrona Milli Park'ına gitmek için gelinen ve bir gece kalınan, pek de cazibesi olmayan bir şehir. Haftasonu baya kalabalık oluyor. Yerel turist deniz tatili için buraya geliyor. Santa Marta'dan Tayrona'ya geçmek için 1 gece kaldık.

Tayrona Milli Parkı: Santa Marta'dan otobüslerle Milli Park önüne kadar gidip, kendi imkanlarınızla parkı gezebiliyorsunuz, tura vs gerek yok. Bu park baya büyük. Giriş ücretli. İçerisinde farklı uzunluklarda yürüyüş rotaları, bu rotalar üzerinde görebileceğiniz yaban hayat ve de plajlar var. Her plajda denize girilmiyor. Önceden rotalara bakıp, konaklamalara ve girilecek plajları belirlemekte fayda var. Kendi çadırınla gelip, kamp yapmak yasak. Park içerisinde var olan kamp alanlarında konaklama yapabiliyorsunuz. İsteyen parkın dışında olan hostellerde de kalabilir ama o zaman ulaşım aracı veya park içerisinde olan otobüslere para vermeniz gerekiyor. Park içinde yer alan Çadırlarda, bungolovlarda, hamaklarda kalabilirsiniz. Park içinde istediğiniz kadar kalabilirsiniz bu arada, herhangi bir sınırlama yok. Biz iki gece hamakta kaldık ama farklı yerlerde. 2&3 gün genel olarak yetiyor. Bir hafta kalanlar da var. Sıcak havada yürümek zaman zaman yorucu olabiliyor ama orman içerisinde ilerlediğiniz için katlanılıyor. Ucuz bir park değil. Yeme&içme, konaklama pahalı sayılır. O yüzden yanınızda bizim gibi yemek getirebilirsiniz. Dönüşte tekrar Santa Marta'ya dönüp, buradan aynı gün Medellin'e gittik.

Medellin: Escobar dizisi ile yıldızı parlayan ve son yılllarda turizm patlaması yaşayan şehir. Benim için kocaman bir gecekondu şehriydi. Şöyle ki bir şehir düşünün etrafı dağlarla çevrili, vadi gibi bir şehir. Bu dağlarda bilmem kaç milyon insan yaşıyor ve vadiyi de şehir merkezi olarak kabul edelim. Dağlardan şehir merkezine inen insanların bir noktada toplanması, hatta sıkışması kabusu ile örtüşen bir gerçeklik. Böyle bir kalabalık, keşmekeşlik yok. İstanbul'da yaşanan metrobüs kalabalığına bence şükredelim. Yoğun saatlerde burada metroya binme gafletinde bulunduk, ne siz sorun ne ben anlatayım. Ayrıca eve döndüğümde çantamın 7-8 yerden falçata ile kesildiğini gördüğümde şok oldum. Medellin hakkında söylenen "güvenli değil" gerçeğini de yaşamış oldum. Neyse ki içinden bir şey alamamışlar. Velhasıl 6 gün kaldığımız Medellin'i çok beğenmedim. Niye 6 gün kaldınız diye sorarsanız birincisi çok ucuza güzel bir yerde kaldık. (geceliği 10 USD ve kahvaltı dahil) İkincisi ise biraz dinlenelim demiştik zaten her gün de dışarıya çıkmadık. Ücretsiz walking turlarla bir dönem çete savaşlarının yaşandığı, her gün genç çocukların öldüğü, günümüzde kültürel bir değişim geçiren Comuna 13 mahallesini ziyaret ettik. Medellin dağlarla çevrili bir şehir olduğu için teleferik ulaşımı çok yaygın. Bir biletle teleferiklere binerek şehri tepeden izleyebilirsiniz. Bunlar dışında az zamanınız varsa şehir için 2 gün yeterli. Bir gün de Guatepe'ye gidersiniz 3 gün ideal.
Medellin'deyken günübirlik Guatepe şehri gezisi mutlaka öneririm.

Guatepe: Medellin'den 2-3 saat süren bir otobüs yolculuğu ile önce Piedra del Penol'e gittik. 750 basamak sonrasında güzel bir manzara sizi bekliyor. Sonrasında tekrar minibüslere binerek, Guatepe kasabasına gittik.Kasaba çok tatlı, rengarenk duvarlara sahip olan evlerin olduğu küçük bir yer. Güzel hediyelik eşya dükkanları var. İsteyen bir gece de kalabilir ama bizce gerek yoktu.Kolombiya'da bu tarz renkli ve turistik kasaba oldukça çok. Bize birine gitmek yetti.

Salento: Ah canım kasabam... Kolombiya'da en beğendiğim yer  burasıydı ve Kolombiya'da geçirdiğimiz en güzel zamanlar burada oldu. Cocora vadisi yürüyüşü, kahve çiftlikleri gezisi... Çok çok tatlı bir kasaba. Kasaba içerisinde yer alan, sabah yürüyüşü sonrası ulaşabileceğiniz kahve çiftlikleri var. Çiftliklerin düzenlediği ücretli turlar var. Mutlaka katılın. Bizim için çok güzel bir deneyimdi, turun sonunda güzel kahvelerini de içiyorsunuz. Cocora vadisi yürüyüşü de buraya gelinmişken yapılmalı. Biraz zorlu ama sonundaki manzaraya değiyor. Dünyanın en uzun ve doğal palmiye ağaçları burada. 4 gün kaldık biz burada ama 5-6 gün de kalınır. Kolombiya ortalamasında fiyatların biraz yüksek olduğu bir yer. Kahve Çiftliği deneyimi yazım için tık tık.

Armenia: Salento bu şehre bağlı. Son gün bir gidelim ne varmış bakalım dedik ama hiç önermiyorum. Hayatımda bu kadar kötü ve sıkıcı bir şehir görmedim. Akşam otobüsümüz olduğu için 3-4 saatimizi burada geçirmek zorunda kaldık.

Bogota: Burayı genelde sıkıcı, gri bir başkent olarak anlatmışlardı ama ben tam tersi çok beğendim. La candeleria denilen eski şehir merkezi sokaklarında günlerce gezip, fotoğraf çekebilirsiniz o derece güzel. Bogota sokakları sürpriz murallarla, duvar resimleri ile dolu. Her gün bambaşka sokaklardan kaldığımız hostele gittik ve her gün çok güzel şeylerle karşılaştık. Biz 3 gün kaldık. Bize yetti ama bir iki gün daha kalınabilir. Bogota da tehlikeli şehirler arasında. Bizi tedirgin edecek bir şey yaşamadık, gece de sokağa çıktık. Fakat ıssız yerlerde değil, ana caddelerde gezdik hep. Bu arada her yerde devriye gezen polisler var biraz güven vermedi değil. Yeme ve içme mekanları ile çok popüler bir şehir. Mutlaka bir kaç mekanı deneyin.

Leticia: Amazonlara gidecekler için gidiş kapısı gibi bir şey bu şehir. Amazon gezisi için bu şehre geldik ve sadece iki gün kaldık. Pek bir çekiciliği yoktu. Klasik tropik iklimin hüküm sürdüğü, bol motorsiklet ve tuktukun olduğu, kalabalık bie şehir. Meydandaki parkta binlerce yeşil papağını izlemek güzel :) Bu arada güvenlik uyarıları da hat safhadaydı. Burada da gezerken dikkatli olmak gerekiyor. Amazın deneyimimizi yazdığım yazı için tık tık.

Velhasıl Kolombiya'da geçirdiğimiz 27 gün, bu turun başlangıç ülkesi olması nedeniyle ilginç, şaşırtıcı, sürpriz ve zorluklarla dolu bir etap oldu. Geriye dönüp baktığımızda dolu dolu geçen, bir çok farklı aktiviteyi yaptığımız ülke oldu. Giderken çok büyük bir beklentim yoktu bu ülkeden, fakat gezi sonunda büyülendik diyebilirim. Meğersem hiç bir şey bilmiyormuşuz :)

Maliyetlere gelecek olursak;

Öncelikle  26 Gece, 27 gün kaldık Kolombiya'da.
(İki kişi toplam olarak belirtiyorum)

Ana ulaşım; Biz 11 kasım 2019'da New York üzerinden Miami aktarmalı Cartagena'ya ulaştık. Güney Amerika'ya Abd üzerinden oldukça fazla ve uygun uçuş oluyor. Sanırım geziden 2 ay önce satın almıştık. İst-Nyc biletini Güney Amerika Maliyetleri yazısında belirteceğim.

NYC-Cartagena Uçak bileti: İki kişi; 363 USD

Konaklama; Biz ağırlıklı olarak mutfak ve banyonun paylaşımlı olduğu hostellerde kaldık. Kolombiya'da 17 gecelik işletme konaklaması yapmışız.Kalan 9 günlük konaklama ise gece otobüsleri ile yolda geçmiş. Öncelikle bir rezervasyon yapmadan önce her zaman airbnb ve booking kıyaslaması yaparak bütçemizi aşmayan ve temiz&güvenli olan yerleri seçmeye çalıştık. Bütçeyi arttıran konaklama tercihlerimiz Tayrona Milli Parkındaki iki gecelik hamak ve Amazon turu paketi satın almak oldu açıkçası. Onun dışında bütçemize göre tercihler yaptık. Kaldığımız yerlerden genel olarak memnunduk. Sadece Bogota'da kaldığımız yer temizlik açısından çok kötüydü ama  2 gün ve bu fiyata başka yerde kalamayız diyerek, dayandık :)

İki kişi; 348 Usd

Yeme&İçme: Kolombiya yeme ve içme bakımından oldukça ucuz olduğu için biz genelde dışardan yemeyi tercih ettik. Uzun kaldığımız yerlerde market alışverişi yaparak evde de epey yemek yaptık veya kahvaltılarımızı evde yaparak dışarı çıktık. Yollardayken dışarda yedik. Güzel restoran veya bara gitme şımarıklığını da yaptık. Bütçemizi dengelemek için de şımarıklıkları dozunda yaptık. Kolombiya'da sokakta kahve içmek bile çok lezzetli olduğu için bol bol kahvecilere gidip kahve içtik :)

İki kişi; 416 Usd

Ulaşım: Ülke içerisinde bir çok ulaşım aracını kullandık. Şehirlerarası ulaşımlarda otobüs kullandık. Şehirler içinde ağırlıklı olarak metro, metrobüs, minibüs, tuktuk vb. toplu taşıma araçlarını kullandık veya yürüdük. Kolombiya'da Uber bir çok şehirde aktif kullanılıyor ve oldukça ucuzdu. Havalimanına giderken veya otobüs terminaline giderken/terminallerden şehir merkezine gitmek için internet bağlantısı bulabildiğimiz her yerde Uber kullandık. Bir kaç kere zorunlu olarak taksi kullandık. Kolombiya Amazonlarına giderken sadece Uçak kullandık. Ayrıca orada tekne ana ulaşım aracı olduğu için 3 kere tekne/bot kullandık.

İki kişi: 308 Usd
Bogota-Leticia Uçuşu: 105 Usd

Turistik aktiviteler/girişler: Kolombiya'da tur satın almak zorunda kaldığımız aktiviteler oldu. Onlar da zaten zorunlu olan turlardı. Örneğin Cartagena'da temiz plajlara gitmek için tur satın aldık, Piedra del Penol girişi ücreti, Tayrona Milli Park girişi ücreti, Cocora Vadisi yürüyüşü girişi ücreti, Kahve çiftliği gezileri tur olmadan olmuyordu.  Bunlar dışında bir kaç yerde turist vergisi ödemek zorunda kaldık ve son olarak Amazon turu satın aldık. Amazon turunu ayrı belirtiyorum. Çünkü 4 günlük ayrı bir harcama kalemiydi.

İki kişi: 165 Usd
Amazon turu:467 Usd (3 gece, 3 gün)

Kişisel Harcamalar: Her şeyi Türkiye'den getirmediğimiz ve gezerken ihtiyacımız olan şeyleri satın almak zorundaydık. Örneğin şapka, kulaklık, Brezilya'ya geçerken kullanacağımız Hamaklar vb. şeyler için harcama yaptık.

İki kişi: 90 Usd

Diğer harcamalar: Bu harcama kaleminde pek bir şey yok ama yine de yazayım dedim. Bir kere çamaşır yıkama, tuvalet mola paraları vb şeyler de diğer harcamalar.

İki kişi: 8 Usd.

Toplam maliyetimiz: Uçaklar ve Amazon turu hariç bizim bütçemiz dahilinde kişi başı günlük 25 Usd oldu. Ortalama bütçeye uçaklar koyulmuyor. Çünkü çok değişken bir maliyet o. Siz bütçe çalışırken günlük yeme, barınma ve gezme ihtiyaçlarınıza göre belirlemek durumundasınız. Bu maliyette Amazon turu yok.Tur 3 günü kapsayan özel bir tercih olduğu için günlük maliyetlere koymadım.

Yola çıkmadan önce son bir kaç yıldır bu kıtayı gezmiş olan ve bloglarına güncel bilgileri yazan yabancı gezginlerin bloglarında orta bütçeli gezgin bütçesini hedeflemiştik. Böylece bütçemiz Kolombiya'da tutmuş oldu.

Bir sonraki yazı Brezilya Gezisi için olacak, görüşmek üzere :)