Masallar şehri Prag

Geçtiğimiz sene takvimi açıp tatil günlerine bakmıştım. 1 Mayıs bir yerleri gezmek için ideal bir zamandı. Vizem yoktu, planlarım vardı ve yeni bir yerlere gitmek, yine bir yerlerde kaybolmak beni çekiyordu. Pegasus'un kampanyası rastgeldi ve Prag'a 5-6 ay öncesinden gidiş-dönüş bir bilet almıştım bile.

4 gece 5 gün olarak seyahatimi Mayıs başında gerçekleştirdim.
Shengen vizem 1 yıllık olduğu için vize ücreti ödemedim. Hollanda sağolsun ben tüm planlarımı yapıp, uçak biletlerimi aldıktan sonra içimi okumuş gibi 1 yıl vermişti geçen sene Kasım ayında :)

Önce maliyetleri anlatayım sonra şehri gezmeye fotoğraflarla birlikte başlayalım.



Maliyetler:

Uçak Bileti: 272 TL
Konaklama: 4 gece toplam 60 Euro, http://www.oldpraguehostel.com/
Müze: Toplam 8 EUR
Ulaşım: Toplam 22 EUR
Yeme-İçme: Toplam 60 EUR

Fikriniz olması açısından yeme içme ile ilgili birim fiyatlar şu şekilde;

Su: 0,8 EUR
Bira:1-2 EUR. markette. Restoranlarda ise 2 EUR'nun çok az üzerinde fiyatlar.
Yemek: Burger King: 7-10 EUR civarı
              Pizza: 4 EUR
              Dondurma: Bir top 2-3 EUR

Tuvalet: 0,5 EUR (Şehirde adım başı tuvalet var. Hiç bu kadar tuvaleti olan şehir görmemiştim. Sanırım çok fazla bira içildiğinden :) )
Kahve: 2-3 EUR
Tatlı: 4-5 EUR

Para birimi

1 EUR: 27/28 CZK
1 TL: 8/9 CZK

Çek Cumhuriyeti'nin para birimi Çek Kronu. USD veya EUR ile giderseniz adım başı olan döviz bürolarında bozdurabilirsiniz. Ama maalesef Çek Cumhuriyeti'nde para bozdurmak çok sıkıntılı iş. Çünkü her döviz bürosu kendi kafasına göre kurlarla oynuyor, ya da komisyon kesiyor. Dikkat etmezseniz oldukça düşük kurlardan bozdurmuş olursunuz paranızı ve zarara girersiniz. Yapacağınız en doğru şey, seyahat ettiğiniz günlerdeki Çek Kronunun EUR/USD karşılığındaki değerini bankalardan kontrol etmeniz ve o değere en yakın olan, komisyon almayan bir döviz bürosu bulmanız. Sakın havalimanında bozdurmayın. 600 EUR'ya kadar %5 komisyon kesiyor. Yalnızca 5-10 EUR/USD gibi bir meblağı havalimanında bozdurarak şehir içine ulaşımınızı sağlayabilirsiniz.

Dediğim gibi mutlaka döviz bürolarındaki oyunlara dikkat edin. ''Komisyon yok'' yazılarına da aldanmayın. Banka kuru 1 EUR için 28 CZK iken, döviz büroları 25-26 CZK'ya bozuyor. ''Kesinlikle şu döviz bürosundan bozdurun'' gibi bir önerim olmayacak. Prag'ta şehir merkezinde adım başı döviz bürosu olduğu için en uygununu bulmak sizin göreviniz :) Hostel'de kalıyorsanız çoğu EUR/USD veya kredi kartı kabul etmiyor. İlla giriş sırasında CZK olarak ödemenizi istiyor. Dip not olarak düşeyim.


Havalimanı-Şehir içi ulaşım ve genel ulaşım

İstanbul'dan Vaclav Havel Prag Havalimanı'na ulaşım yaklaşık 2 saat 10-15 dk civarı sürüyor. Havalimanı güzel, yeni ve üç adet terminali var. THY ve Pegasus 1 numaralı Terminalden kalkıyor. Ben havalimanına inince pasaport kontrolde epey sorun yaşadım. Sebebi, kuyruğa girdiğim memurun cihazının özellikle Türk Pasaportlarındaki vizeleri tanımaması, tarayamaması.İstinasız önümde, aynı uçakta bulunduğumuz 6-7 insanın pasaportunda yaşanan 5-10 dakikalık sorunlar nedeni ile kuyrukta 1 saat bekledim ve sonunda Göçmenlik bürosunun yolunu tutarak pasaportuma giriş damgası alabildim.


Havalimanı şehre oldukça uzak. Ulaşım için otobüs+metro kullanılıyor. Havalimanının hemen önünden kalkan, 100 numaralı Zlicin metro istasyonuna giden otobüse bindiğinizde 15 dk içerisinde Line B, sarı renkli metro hattının başlangıcında iniyorsunuz ve bu metro ile şehir merkezine direk olarak ulaşıyorsunuz. Aralardaki beklemeleri de katarsak havalimanından merkeze ulaşmak 1 saati buluyor.

Kalacağınız yere göre metro istasyonu değişir elbet. Ama en merkezi Namesti Republic istasyonunun bulunduğu bölge. Burası old town denilen eski şehir bölgesi oluyor. Ana turistik bölge burası.

Fotoğrafta da gördüğünüz üzere 3 metro hattı var ve Prag'ta bir çok yere kolaylıkla metro ile gidebilirsiniz. Ayrıca Tramvay da epey işlek bir hatta sahip.

Gelelim bilet konusuna. Bizdeki gibi turnikeler, güvenlikler vs. yok. Gitmeden önce biletsiz biniliyor ama kontrole denk gelinirse 50-60 EUR ceza ödendiğini çok okudum. Açıkçası durum şu. Otobüslere, metroya filan biletsiz, Orta, arka kapıdan biniyor millet. Şöför bilet nerede diye sormuyor otobüste. Biletini okutan da var bu arada. Metroda da aynı şekilde. Turnikeler yok. 2 tane bilet okutma makinesi var. Ama metroda arada kontrol oluyormuş. Biletsiz denk gelirseniz dediğim gibi cezası varmış. Bana hiç denk gelmedi, parayı verip bilet aldım ya :)

Bilet uygulaması ise şu şekilde;

Bilet makineleri var. CZK ile çalışıyor. İngilizce menüleri de mevcut. İstediğiniz bileti seçip, parayı atıyorsunuz ve bileti yazdırıyor. Bilet fiyatları ise;

30 dk.- 24 CZK
90 dk-  32 CZK
24 Saat 110 CZK

Havalimanı için 90 dk'lık bilet yeterli. Kısa mesafe için ise 30 dklık yeter. Ben 3 defa bilet aldım.

Prag gezmesi çok keyifli bir şehir gerçekten. O yüzden önerim yürüyerek gezmeniz. Haldır haldır değil de sindirerek, o şehri yaşayarak gezmeyi kesinlikle hak eden bir şehir Prag.



Kaç günde gezilir?

Kesinlikle 3/4 günde Prag güzelce gezilir. Diğer turistik şehirlerdeki gibi sürekli müze, kale, bilmem ne değil de şehrin sokakları, eski şehir bölgesindeki binaları, yapıları, ufacık geçitleri incelemekle günlerinizi geçirin. Sayısızca karşılaşacağınız parklarda, bahçelerde keyfinize bakın. Ben müze gezmedim. Fotoğraf çekmek için iki kuleye ve bir de kaleye çıktım o kadar. Prag'ı yaşamak için 3-4 tam gün şart bana kalırsa.

Nereler gezilir?

Haritayı incelersek yine şehri nehir itibari ile ikiye ayırarak gezmenizi tavsiye ederim.


1-Old Town, Josefov-Stare Mesto Bölgesi

Bu bölge için 1 gün bence yeterli. Görecekleriniz;


Prag'da gezerken bu tablo ile kalabalık meydanlarda karşılaşmanız mümkün. Sabunla yapılan balon şov, özellikle çocuklar için çok eğlenceli :)

*Tarihi Meydan
* Tyn Kilisesi: Akşamları Lazer şov yapılıyor üzerinde, mutlaka gece de görün.




*Astrolojik Saat-Ay ve Güneş'in hareketlerini, burçları gösteren ve 14. y.y.'da yapılan inanılmaz bir sistemle çalışan bir saat kulesi. Bu saati yapan ustanın gözleri rivayetlere göre bir benzerini yapmasın diye kör edilmiş. Saatin sağında ve solunda ikişer  adet kukla var. Temsil ettikleri şeyler ise;

Elinde ayna olan kibir ve kendini beğenmişliği, Elinde para olan açgözlülüğü, İskelet olan ölümü, Keman çalan ise eğlenceyi.

Her saat başı çanlar çalıyor zili çalan iskelet insanlara ölümü hatırlatıyor. Bu gösteri için her saat başına doğru saat önünde epey meraklı kalabalık oluyor. Kuleye çıkmak ise 120 CZK (5 EUR) Günbatımında çıkmanızı tavsiye ederim ve şehri tepeden görmek için ideal bir nokta.



*Yahudi Mahallesi: Avrupa'nın en eski Yahudi mezarlığı, en aktif sinagogu ve Franz Kafka'nın evi bu bölgede.


*Karluv most: Nam-ı diğer Charles Bridge, üzerindeki 30 heykel ile çok ünlü olan tarihi eserlerden biri. Ben gezdiğimde 3-4 heykel tadilatta idi. Heykellerin önünde itina ile fotoğraf çektiren insanlar oldukça fazlaydı. Defalarca köprü üzerinden geçtim. Yine bir günbatımında köprünün kulesine çıkıp, gün batımını Prag Kalesine doğru izleyebilirsiniz. Biraz merdiven çıkmanız gerekiyor, ücret 90 CZK.


 Ayrıca Karluv Most'ta, gündüz vakti bir sürü sanatçının el emeği göz nuru hediyelik eşyalarına, takılarına, toka standlarına  denk gelebilirsiniz. 2-10 EUR arasında değişiyor fiyatlar. Oldukça da uyguna kendinize veya sevdiklerinize Prag hatırası alabilirsiniz. Ben her zamanki gibi kendime küpe aldım :)



Köprü üzerinden geçerek Mala Strana bölgesine geçmiş oluyorsunuz.

2-Mala Strana, Prag Kalesi Bölgesi

Tavsiyem bu bölgeye tam bir gün ayırmanız. Vltava Nehri boyunca yürüyerek Karluv Most'un paralelinde bulunan köprüleri geçerek görecekleriniz;


*Dans eden bina: Esasında yapımı yeni ama şekli itibari ile görülmesi gereken bir yapı olarak kitaplarda yer alıyor. Mimarisi ilginç olduğu için bu kadar rağbet görüyor. Günümüzde bir şirketin ofisi olarak kullanılıyor bina.


*Dans eden binanın bulunduğu köprüden geçerek tam karşınızda Petrin tepesine çıkan teleferik göreceksiniz. Teleferiğe ulaşım bileti alarak çıkmak mümkün. Oldukça uzun bir kuyruğu var.



*Petrin Kulesi: Yapı itibari ile Eyfel Kulesini andıran bir gözlem kulesi.Kuleye çıkmak mümkün, çok kalabalık olduğu için ben çıkmadım.

*Çevresindeki güzel bahçelerde yürüyerek aşağıya doğru inmeye başlayabilirsiniz.





*Strahov Manastırı: Prag'ın en eski ikinci kütüphanesi.

*Aziz Vitus Katedrali: O kadar görkemli ki. İçinin bir bölümü ücretsiz, bir bölümü ücretli geziliyor.





*Prag Kalesi: İnanılmaz bir kuyruk vardı Kale'ye çıkmak için. Açıkçası Kalenin bulunduğu bölgeden zaten Prag manzarası yeterince göründüğü için o kuyruğu beklemeden çevreyi gezip, aşağıya doğru indim.


*Golden Lane denilen Altın Yol. Hemen Prag Kalesi tarafında. Yıllar boyunca sanatkarların, zanaatkarların bölgesi olmuş burası. Oldukça şirin bir sokak.

Elinizde bir harita ile bu bölgeye çıkarak sonra yavaş yavaş aşağıya doğru Mala Strana bölgesi içerisinden geçerek Karluv Most'a kadar inmenizi tavsiye ederim.




Karluv Most bitiminde esasında karaya bağlı olan Kampa Adası var. Yani köprünün sağı ve solundaki bölge oluyor. Burası çok güzel binalarla çevrili. Arada kendinizi Amsterdam'da, Bruge'ta hissedeceğiniz kanallar var. Ve bu bölgede oldukça büyük bahçeler, parklar var. Ben güzel bir mevsimde gittiğim için doğa çok güzeldi. Ayrıca bu bölgede görülecek en güzel şey: Jonh Lennon anısına yapılan ve günümüze kadar gelen, Dünya'nın dört bir yanından gelen insanların duvara yazdıkları barış, sevgi, aşk, müzik, iyilik dolu mesajları içeren Lennon Duvarı da var. Şanslıysanız duvar önünde güzel müzik yapan insanlara da denk gelebilirsiniz.



Bunlar dışında Prag gerçekten şehir olarak keyifli şekilde gezilmesi gereken, acele etmeden, yavaş yavaş tadılması gereken bir şehir. Bol bol parklarda, bahçelerinde vakit geçirin. Alın yiyeceğinizi, içeceğinizi etrafı gözlemleyin, insanlarla selamlaşın.


Prag'da bunlar dışında dikkat çeken hadiselerden birisi ucuz ve eğlenceli olan gece yaşamı. Özellikle erasmus yapan gençler yakın Avrupa çeresinden haftasonu 1 veya 2 günlüğüne Prag'a gelip, deli gibi eğleniyorlar. Bana göre olmadığı için ben gece şehri gezmeyi ve fotoğraf çekmeyi tercih ettim. Ama aklım bir kaç jazz barda kalmadı değil. Artık bahanem de var bir sonraki sefer için :) Bu arada Prag'da oldukça fazla jazz klübü var.


*Klasik müzik meraklısıysanız tarihi kiliselerde hemen hemen her gün ücretli senfonik dinletiler var. Takip etmenizi öneririm.

*State Opera'da veya Ulusal  Tiyatro sahnesindeki etkinlikleri de takip etmenizi öneririm.

Yemek&İçmek

*Prag ucuz bir şehir. İçecek olarak Bira meşhur. Hatta Çek Cumhuriyeti'nin biraları dillere destandır. Pilsen markasını bilen bilir, menşei burasıdır. En güzel tarafı marketten aldığınız bira ile herhangi bir bar veya restoranda içeceğiniz bira arasında fahiş bir fiyat farkı yok. (Elbette lüks restoranlardan bahsetmiyorum) Ayrıca Absinth'in de meşhur olduğu yer. Bir sürü çeşidini en basit markette bile bulabilirsiniz.


*Yemek olarak domuz eti ağırlıklı mutfakları var. Öyle süper, mükemmel, mutlaka şunu deneyin diye bir şey diyemiyorum. Turistik bir şehir olduğu için her damak zevkine hitap edecek restoran ve kafeler var. Her şeyi bulabilirsiniz.

*Trdelnik çok meşhur bir tatlısı. Sokakta gezerken adım başı ufak bir kulübede satıldığını görebilirsiniz. Yapımı ve görüntüsü bildiğin kokoreç ama etrafa yaydığı koku çok güzel. Ben ufak bir parça denedim bana göre tadı çok yoğundu, çok tatlı şeyleri sevmediğim için açıkçası baydı beni. Ama farklı lezzetler tatmak isteyenlere önerebilirim.

*Adım başı kahveci var. Oturun bir kahve için derim :)

*Cafe Savoy: Petrin Kulesine giderken solda göreceksiniz. Eski ve turist akımına uğrayan bir kafe. İçtiğim ve yediğim şey için eh diyebilirim :) Ama mekana girince zaman makinesine giriyor gibisiniz.





Alışveriş:

Namesti Republic bölgesinde iki tane alışveriş merkezi var. Buralarda gezebilir, yemek yiyebilirsiniz.
Hediyelik eşya satan çok fazla dükkan var. Prag'a özel kukla dükkanları var ve oldukça pahalı olduğunu belirtmeliyim.




Son olarak Prag masalsı ve romantik bir şehir olduğu için tek gidenler biraz hüzünlü ayrılabilir. Gündüzü ayrı gecesi ayrı güzel çünkü. Kendinizi Ortaçağ döneminde hissedeceksiniz.

Bakalım yollarımız Prag ile bir daha ne zaman kesişir :)


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Norveç'i ucuza çıkarmanın yolları

Saraybosna

Güney Amerika Kıtası Hazırlık Rehberi