Borçka'daki günlerimiz

Artvin gezimizin ikinci gününde duraklarımız Borçka Karagöl, Efeler ve Camili Köyü. Konaklamamız Efeler Köyünde olacağı için en son buraya ulaştık.

Efeler Köyüne giriş

Borçka Karagöl

Yıllardır fotoğraflarından gördüğüm deyim yerindeyse Cennet gibi olan yer için sabah erkenden Hopa'dan ayrıldık ve mükemmel yollar, manzaralar eşliğinde 3 saatlik bir kara yolculuğu sonrası Borçka'ya vardık. Karagöl'ün yolu ise toprak yol. Yaklaşık 45 dk toprak yoldan sarsıntılı bir şekilde giderek Milli Park girişindeyiz.

Sabah saatlerinde ulaştığımız için henüz fazla İnsan yoktu. Manzarayı doya doya yaşayarak fotoğraf çektik. Gölde normalde meşhur bir kayık vardır hep fotoğraflardan gördüğüm. Kayığı göremeyince görevliye sorduk fakat yakın zamanda battığını söyledi. O yüzden fotoğraflarımız kayıksız oldu :(

Göl etrafını 1 saatte dolaşmak mümkün. Ama yol yok söyleyeyim. Toprak yol olduğu ve bir gün önce yağmur yağdığı için her yer ıslak. Dolayısıyla her yer çamurdu biz yürürken. Bisikletleri ile turlayan bir çift vardı Karagöl'de kamp kurmuşlar. Biz geldiğimizde göle karşı yatıyorlardı. Gölün 2 adet düz bölgesi var. Burada kamp kurmak mümkün. Güzel manzara eşliğinde doyasıya fotoğraf çekerek 1,5 saatlik bir sürede Borçka Karagöl'ü çamurlara bata çıka bitirmiş olduk. Bir sonraki durağımız Camili Köyü.

Camili Köyü

Camili Köyü Batum sınırında bulunan çok ufak bir köy. Gürcüce ismi Hertvisi. Bu ismi ile de anılıyor. Borçka Merkeze 50 km uzaklıkta bir yer. Macahel Vadisindeki köylerden biri. Macahel nedir derseniz, Artvin'in ve Gürcistan'ın Acara Özerk bölgesine doğru yayılan vadinin  adı. Sınırlar çizildikten sonra 6 köy Türkiye'de, 15'e yakın köy Gürcistan tarafında kalmış.Macahel/Maçahel/Macaheli olarak telaffuz ediliyor. Camili bölgesi olarak söyleyen de var. Türkiye'deki Macahel bölgesini oluşturan Köyler ise Camili, Düzenli, Maral, Efeler, Kayalar, Uğurköy. Biz bu gezimizde sadece Efeler, Maral ve Camili'yi gezebildik.

Camili'ye ulaşım asfalt yoldan sağlanmakta. Son 1-2 yıldır yolların geneli asfalt. O yüzden pek sıkıntı çekilmiyormuş ulaşımda. Ama köylerin çoğunda yol hala toprak. Köy oldukça ufak ve nüfus ise oldukça az. Köyde Osmanlı döneminden kalan Camili Köyü Camisi var. Muhteşem ahşap oy işlemeleri olan bu camiyi gezip, fotoğrafladıktan sonra etrafta biraz gezindik. Bu arada bu tarz camiler çevre köylerde bulunmakta. Biz sadece Camili'dekini gezdik.

Sınır kapısının bulunduğu yerde askerlerle muhabbet ettik. Hemen karşısı Gürcü Köyleri idi :)

Camili'de bir konuk evi var. Burası biz gittiğimizde çok aktif olmasa da çay içmek için güzel bir alternatifti ve biz de şansımızı deneyerek çay demlettirdik. Tur firmaları ile anlaşmalı bir yer ara ara gruplar gelip, kalıyor. Tabi bireysel olarak da iletişime geçebilirsiniz. Bu köye minibüs ile ulaşmak mümkün. Bir de köyde ''Bombacı Serkan'' lakaplı bir eleman var. Bakkal işletiyor hemen yanında ise çok güzel tost hazırlıyor. Malzeme bol ve oldukça uygın fiyata yapıyor. Ben yemedim ama yiyen arkadaşlar harika olduğunu söyledi. Ayrıca bu bakkallarda oldukça çeşitli şeyler satılmakta. Hemen hemen tüm ihtiyaçları bulabilirsiniz.

Bu teyze benim rahmetli Anneanneme benzediği için bir tuhaf oldum. Onla birlikte ortaokul yıllarımda bir kaç yaz fındık toplamaya köye giderdim. Ey gidi günler...

Camili sonrası kalacağımız yere Efeler'e doğru hareket ettik. Önümüzde 1 saatlik bir toprak yol macerası vardı. Derelerin yanından, ahşap köprüleri göre göre, fotoğraf çeke çeke gittik.

Artvin köyleri çok ÇILGIN! Coğrafya dağlık ve yüksek olduğu için köy dediğime bakmayın evler hep yamaçlarda ve birbirinden olukça uzak. Efeler'de pansiyon olarak bir kaç işletme var. Biz Bumbulay'da kaldık. Bumbulay (http://www.bumbulay.com/), ahşap evlerden oluşan çok güzel manzarası olan ve güzel İnsanlar tarafından işletilen bir pansiyon. Odalar 2/3/4 kişilik olarak değişmekte. Güzel ve gerçekten çok temiz bir yer. Her ahşap ev içerisinde banyo ve tuvalet mevcut. Bir ihtiyacınız olduğunda ise işletme sahipleri hemen ilgileniyorlar. Kahvaltılar ve akşam yemekleri de çok güzeldi.

Velhasıl Efeler'de 2 gece kalarak, manzarayı doya doya yaşayarak günlerimizi geçirdik.